onsdag 7 maj 2014

Ärtpesto

Jag tycker jättemycket om pesto men har aldrig provat att göra egen förut.
Det var inte alls svårt och smakade kalas i gommen!
Jag gjorde ärtpesto på Findus ärtor Ebba, det är mina favoritärtor!
Eller egentligen är ärtorna som mormor och morfar odlar i sitt stora trädgårdsland vid sommarstugan mina favoritärtor. Men i frysdisken är Ebba favoriten.






















Ärtpesto

Rostade solroskärnor
Ärtor
Riven parmesan
Vitlök
Salt
Olivolja

Rosta solroskärnor i torr stekpanna och låt svalna.
Mixa sedan alla ingredienserna!

















Det är mysigt att pyssla i köket tycker jag. Det är nästan som en mindfullness övning.
Speciellt när man lagar något nytt som man inte gjort förut, då måste man vara koncentrerad.
Jag fokuserar på det jag håller på med just nu och tänker inte på andra saker som stressar mig.
Det gäller bara att ha gott om tid på sig och att inte vara vrålhungrig.
Men gärna lite småsugen så att man kan provsmaka under tiden!

/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar