onsdag 14 maj 2014

Björnarnas pigga muskler

Efter måndagens styrkepass kände jag mig aningens seg i musklerna när jag klev upp ur sängen på tisdagen. Stum och stel som tusan. Bara att rulla ur sängen och klä sig efter väder då regnet öste ner och jag skulle ta med klassen upp till Grönklitt för att få en guidad tur i Rovdjurscentrum.

När jag stod där och låren brände berättade våran guide något intressant om björnar. Björnar har inbyggda "stötar" som gör att även när de ligger i ide och sover så spänner sig musklerna som små, små stötar. Det gör att om de vaknar upp av något ljud när de ligger i ide skulle de lätt kunna resa sig upp och springa därifrån om ljudet skulle visa sig vara en fara. Musklerna håller sig alltså fräscha fast att de inte rör sig på flera månader. En människa som hamnat i koma och vakna upp efter flera månader skulle knappast kunna resa sig upp och ta en löprunda. I tisdags önskade jag att jag hade lite av björnarnas alerta muskler. Undra om även hundar är lite piggare i musklerna än vi människor.

/ Lillasyster


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar