torsdag 8 maj 2014

Korsallergi

Det finns något som heter korsallergi. Om du drabbas av korsallergi innebär det att du reagerar på olika ämnen i mat som du egentligen inte alls är allergisk mot. Proteinerna i vissa ämnen från djur och växter kan vara släkt med varandra och då har immunförsvaret svårt att skilja dem åt och kroppen reagerar.

Det är vanligt att korsallergi dyker upp hos oss pollenallergiker. Särskilt under pollensäsongen är det vanligt att korsallergin förvärras och plötsligt kan vi bli överkänsliga mot äpplen, nötter och stenfrukter. Det finns olika listor som man kan kolla upp om man är nyfiken. Är du allergisk mot pollen ska du undvika äpplen, päron nötter. Är det istället gräs du inte tål bör du undvika ärtor, tomat, lök och jordnötter.

Det är därför bra att hålla lite koll på vad man kan äta och inte äta för att inte allergin ska förvärras och man mår överdrivet dåligt. Själv har jag inte varit allergisk när jag var yngre men förra sommaren bestämde sig tydligen mitt immunförsvar för att pollen var livsfarligt.

Men ja nu har snön och regnet kommit lagom till maj så dessa dagar har jag skonats från snuva, trötthet och kliande ögon. En annan rackare som nu mera bor hemma hos mig är Charly. Han har visserligen inga problem med att gå ut i något väder men han är ganska bekväm av sig inne. Vi bestämde oss för att han absolut inte skulle få vara i soffan. Helt plötsligt har vi börjat bädda åt honom i soffan på nätterna så han ska ha det riktigt skön.....

/Lillasyster




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar