fredag 30 maj 2014

Mätt som en plätt!

Det här med yoga har jag alltid haft lite svårt för.
Ända sen den där vintern när jag och Sofie gick på yogakurs i Örebro och kvinnan på mattan bredvid la av en brakfis under passet så har jag haft svårt med yogan. Allt är liksom svårt, att hitta lugn och ro när det är många människor med, att göra själva övningarna, att rulla ut mattan på rätt sätt, att hålla balansen, att komma ihåg skillnaden på katten och hunden.

Mamma är en inbiten yogafantast och hon brukar säga att det tar tid att lära sig yoga, man måste träna.

Lagom när jag bestämt mig för att yoga var mer för hippies och löpning och cykling mer för mig så fick jag en aha-upplevelse.
Jag hittade ett program med enkla yogaövningar i en tidning. Alldeles för mig själv, utan pruttande personer på mattor bredvid, så rullade jag ut min matta, åt vilket håll jag ville, i trädgården! Sen gjorde jag de tre enkla övningarna.
Vinden susade i träden, det luktade hägg och jag kände mig lugn! Känslan av att jag aktiverade djupa muskler, andades hela vägen ner i magen och sträckte ut kroppen ordentligt var väldigt skön!
Så kanske kan det bli en liten yoga-fantast av mig också. Bara jag får hålla på i lugn och ro utomhus!


Ikväll har vi ätit goda havre och bananplättar, provade att ha kakao i smeten istället för kardemumma och kanel. Det smakade mumma!

Havre och banan plättar med kakao

4 dl havregryn. Mixas till ett mjöl.
2 tsk bakpulver
2 tsk kakao
1/2 tsk salt

3 bananer. Mosade.
3 ägg
3 msk olja
2 msk flytande honung

Häll ihop mjölet och geggan. Låt stå i 10 min, stek som plättar.


Idag åt vi honungsgratinerade hallon och blåbär till våra plättar.

/Storasyster


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar