torsdag 8 maj 2014

Pollenallergi

Igår morse så var det snöblandat regn som föll från himlen när jag skulle ut med hundarna.
"Nej tack, jag kan nog hålla mig när jag tänker efter!" sa Kiwi och försökte att få stanna inne efter att ha stuckit nosen utanför dörren och sett vädret.















För mig som är pollenallergiker så är det toppen att sticka ut och träna en sån här dag när regnet står som spön i backen. Det är lättare att andas, jag känner mig piggare och har en helt annan ork!
En allergi är en överreaktion hos immunförsvaret mot ofarliga ämnen i omgivningen som man normalt borde vara tolerant mot. Mitt immunförsvar har alltså fått för sig att pollen är farligt och reagerar på det.

Det är bra att träna även under pollensäsongen som sträcker sig från vår till höst även om man är allergisk. Jag som älskar att träna ute trotsar allt vad pollen heter så långt det går och kör på uteträning. Men naturligtvis kan man träna inne för att slippa all pollen.
Anledningen till att jag överhuvudtaget kan träna utomhus är att jag de senaste åren fått en spruta mot pollen på våren. Det fungerar väldigt bra för mig.
Om man är pollenallergiker kan man också få astma, alltså hosta och andnöd under pollensäsongen. Men detta har blivit mycket bättre för mig när jag får sprutan.

Av pollenallergi kan man bli mycket trött, få dålig koncentration och vara mer lättirriterad än vanligt. Jag försöker att lyssna på min kropp när jag är ute och tränar. Känns det bra så kör jag på och om kroppen känns tröttare än vanligt så kör jag ett lugnare pass än vanligt. I år har det fungerat mycket bra!

Som lite extra motivation för att komma ut och träna en sån här regnig, ruskig dag så tycker jag att man kan peppa sig själv med hur skönt det kommer att vara efteråt! Stolt och nöjd med sig själv och skönt trött i kroppen!















Våra håriga hundar drar med sig en massa pollen in i pälsen. Att borsta av dem innan man går in är en bra idé! Precis som att borsta sitt eget hår eller ta en dusch.

/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar