måndag 5 maj 2014

Sesamkakor och paleomuffins med banan

Nu ser det ut som att jag äter och bakar mer än jag rör på mig.
Och så har det nog varit den här veckan som gått.
Långpromenader på Göteborgssemestern och såklart skogspromenader med hundarna
har det blivit men förutom det inte så många träningspass.
Så kan det vara ibland!
Startar nästa vecka med en pigg och fräsch kropp och kastar mig in i nya träningsäventyr.

Söndagarna tycker jag är perfekt för att baka lite goda mellanmål inför veckan som ska komma.
Igår bakade jag egna sesamkakor och paleomuffins med banan.
Sesamkakor var jättelätt att göra och jag gjorde helt utan socker, bara med honung.
Paleokost är ett annat ord för stenåldersmat och är en kost helt utan glutenprodukter och mjölkprodukter. Inte så olikt LCHF.

Sesamkakor
3 dl sesamfrön
2 dl riven kokos
1 dl honung
1 krm salt

Släng alla ingredienser i en stekpanna. Stek på medelvärme under omrörning i ungefär 10 minuter. Honungen ska karamelliseras och det är färdig när smeten i pannan är gyllenbrun. Var försiktig så att det inte bränner! Lägg smeten på ett bakplåtspapper och lägg ytterligare ett bakplåtspapper ovanpå. Kavla ut smeten till en kaka som är ca 1/2 cm tjock. Låt svalna på galler. Skär kakan redan efter ett par minuters om du vill ha jämna fina kakor.















Paleomuffins med banan
2 dl mandelmjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk havssalt
1 msk kanel
3 bananer
3 ägg
3 msk smält kokosolja
1 dl hackade nötter (jag använde jordnötter)

Blanda mandelmjöl, bakpulver, salt och kanel i en skål. Mosa bananerna och blanda i ägg (använd gärna mixer) och olja i en annan skål. Rör ihop båda blandningarna och häll i nötterna.
Klicka smeten i muffinsformar och grädda i ca. 20-25 minuter på 175 grader.














Jag hittade receptet på muffinsen på Annika Sjöös blogg.
Muffinsen är kanon som mellis.

/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar