torsdag 1 maj 2014

Träningsglädje

Jag tycker att det absolut bästa för att bibehålla träningsglädjen och inte tröttna är att variera sin träning.
Att se det lite som ett äventyr när man ska ut på ett pass.
Sticka ut till nya platser. Cykla åt ett annat håll, spring extra lång eller extra fort.
Gör andra övningar när du styrketränar.
På det sättet slipper man slentrian och den där känslan att "jahopp, då joggar jag förbi den här stenen igen och ser ut precis som vanligt..".
Gör en ny musiklista med låtar som gör dig extra peppad.
Kanske kan man cykla till ett ställe och springa en slinga där idag!?


Roliga träningskompisar är inte dumt att ha med sig!

Absolut inte tråkigt!















Kul att springa på en utmanande stig så att hjärnan får jobba lite.

Det är kul att ha ett mål med sin träning också. Kanske att orka springa en viss sträcka utan att gå, eller att komma en speciell sträcka på en viss tid.
Vårt mål med träningen i sommar är två cykellopp. I augusti står Cykelvasan på agendan.
Det känns fortfarande långt bort trots att vi pratar om det nästan dagligen och försöker att planera in mycket cykling i träningen redan nu.
I juni har vi tänkt cykla ett lokalt lopp, största utmaningen med det loppet är inte längden på sträckan utan den tekniskt utmanande banan i skogen.
Vi ligger just nu i hårdträning för att faktiskt våga (och kunna) cykla hela banan.
Mycket teknikträning på cykel just nu alltså och dessutom försöker vi få en hel del timmar i sadeln.
Våga, klara och orka cykla loppet på midsommar!

Ena dagen vurpar vi i myrstackar och stenpartier i skogen med cykeln och nästa dag så blandar vi upp med lite jogging och styrketräning.




















Backintervaller med upphopp högst upp i backen är inte att leka med!

Att prata om träning tycker jag också ger extra inspiration. När jag märker att kollegor och nära och kära ser ut att ha tröttnat på mitt prat om cykelsadlar och fina skogsvägar att jogga på så brukar jag läsa lite bloggar om träning.

Lofsan och Anna Lissjanis tycker jag är roliga att läsa!

Det som gör att man kan puscha sig själv att sticka ut och träna även om det tar emot ibland tycker jag är vetskapen om alla härliga endorfinerna! Känslan under och efter ett pass när lyckoruset kommer och sen det där sköna lugnet som för med sig ett härligt självförtroende. Ja, jag får erkänna jag älskar att bli hög på endorfiner!




















Endorfin är ett hormon som bland annat utsöndras vid skratt och motion.
Tänk vilken endorfinkick det blir om man skrattar och tränar samtidigt!

/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar