tisdag 20 maj 2014

Vila sig i form

När vi tränar bryter vi egentligen ner kroppen. Det är när vi vilar efter träningspasset som kroppen byggs upp igen.
Det man vill är att kroppen efter vilan ska höja sig till en ny nivå, att vi blir mer vältränade.
Efter helgens två tuffa pass har jag känt att min kropp har behövt vila. Det har därför varit träningsfritt på schemat måndag och tisdag. Istället har jag gått långa lugna promenader som har hjälpt kroppen att återhämta sig.



Långpromenad på stranden. Gissa om Hugo och Kiwi hade mycket sand i pälsen när vi kom hem.

Hur lång tid vi behöver för att återhämta oss efter ett träningspass beror såklart på hur länge och intensivt vi tränat. Vid riktigt lågintensiv träning hinner kroppen med att återhämta sig under tiden passet pågår. Återhämtningstiden beror också på hur vältränad du är. En vältränad person återhämtar sig fortare än en otränad person.



Det gäller att hitta en bra balans i sin träning. Känn efter, behöver din kropp vila så gör det. Kanske med en promenad istället för ett träningspass. 
Ibland får jag vara lite hård mot mig själv för då är det inte återhämtningsfen (henne har väll alla hört talas om?) utan latmasken (den rackarn) som viskar i mitt öra att jag borde nog vila idag. Det gäller att hålla isär de där två!

/Storasyster


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar