måndag 2 juni 2014

Basaktiviteter

Igår såg jag Lofsan på Nyhetsmorgon. Vilken inspirerande kvinna!
Jag följer även hennes blogg.
Lofsan pratade då om basaktiviteter. Det räcker inte att träna tre gånger i veckan och vara stillasittande resten av tiden. Man måste också fylla på med basaktiviteter.

Om jag börjar uppifrån så ser Aktivitetspyramiden ut så här:
I toppen av pyramiden har vi inaktivitet. Det behöver vi alltså minst av.
Två i aktivitetspyramiden uppifrån kommer styrketräning.
Sedan konditionsträning.
Längst ner hittar vi basaktiviteter! Det är alltså de vi behöver mest av.

Basaktiviteter är till exempel hushållsarbete, gå i trappor, trädgårdsarbete och promenader. Vardagsmotion helt enkelt! Så trots att vi är duktiga och joggar, cyklar och gymmar så behöver vi ändå vardagsmotionen. Därför kändes det extra bra när jag dammsög imorse. Det blev inte bara rent och fint, jag jobbade också med min hälsa. För att inte tala om alla dessa hundpromenader vi går!




















Lofsan pratade också om att det här med träning och hälsa handlar om en livsstil. Att inte se sina träningspass som isolerade händelser under veckan. Utan istället se varje tillfälle till rörelseaktivitet till något som berikar vardagen och hälsan.
Jag tror att om man försöker hitta något som man tycker är roligt och ser träningen som en rolig hobby istället för ett nödvändigt ont, då är man något på spåret!

/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar