tisdag 3 juni 2014

Kvarg-testet!

Kvarg är något som har blivit helinne. Enligt mig och många andra är kvarg ett perfekt mellis. Det är otroligt gott att slänga i sig lite kvarg med bär på. Jag skulle nog våga påstå att all kvarg som finns är nyttig, nyttigare än att hetsäta den där chokladbiten för att du är så hungrig så du håller på att storkna. Sedan jag börjat äta mellis regelbundet har jag blivit mycket piggare. Nu mer är det sällan jag hetsäter choklad medan jag lagar mat för att jag är så hungrig. Mitt humör är stabilare då jag slipper få alla dessa sockerchockar som varar i så där en 30 minuter för att sedan braka rakt ner och jag blir sur och tvär.

Det finns nu en mängd olika sorters kvarg, märken och smaker. Jag har testat tre olika sorter och har jämfört protein, fett socker samt smak.

1. Coops egna märke med vaniljsmak. 250g.
2. Arlas blåbärskvarg. 250g.
3. Lindahls kvarg med hallonsmak. 150g.

 

Protein: 6,6g per 100g.
Fett: 7,5%
Socker: 15g per 100g. 
Smak: Den här faller mig verkligen i smaken. Den är väldigt len och smakar mycket vanilj. Den passar perfekt som ett nyttigt alternativ till vaniljsås på din paj eller fruktsallad.
 
Protein: 9,3g per 100g.
Fett: 0,2%
Socker: 11g per 100g.
Smak: Den här blåbärskvargen är helt fantastiskt. Det som gör att den är extra god är att det är små blåbärsbitar i den. För dig som gillar blåbär är den här helt fantastisk!
 


 

 
 
Protein: 11g per 100g.
Fett: 0,2 %
Socker: Inget tillsatt socker.
Smak: Det är absolut inget fel på smaken. Samtidigt kan jag inte låta bli att bli lite besviken då den smakade lite för lite hallon.


Sammanfattning: Det nyttigaste alternativet är helt klart Lindahls. Det är lite fett, inget tillsatt socker och mycket protein vilket är särskilt bra för dig som tränar. Sämst måste jag nog säga är Coops egna märke. Den innehåller mest fett och socker samt minst protein. 

Men som sagt, hellre lassa på lite Coops egna kvarg på din fruktsallad än grädde eller vaniljsås om du vill vara nyttig. Den minst nyttiga är inte samma sak som den onyttiga!

/ Lillasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar