lördag 12 juli 2014

Jordnötssmör

Idag så började jag med lördagsgodis redan på förmiddagen!
Jag gjorde eget jordnötssmör, hur enkelt som helst!
Jordnötssmör är ett bra exempel på att man bör äta allt men med måtta. 1 msk jordnötssmör innehåller ca 100 kalorier.
Om man tänker att en kvinna bör äta ca 2000 kalorier per dag, helt beroende på om du tränar, vill gå upp/ner i vikt naturligtvis, så är 100 kalorier i en matsked ganska mycket.

Men! Jordnötssmör innehåller också proteiner och bra fetter och man håller sig mätt länge! Om man inte köper sorter med en massa tillsatt socker då. Men om du gör eget så het du i precis vad som är i!


Jordnötssmör

Jag gjorde mitt jordnötssmör genom att slänga ner jordnötter i mixern och ringla lite flytande honung över. Sen är det bara att mixa!
Du kan enbart mixa jordnötter, utan honung om du vill!


Jag bredde smöret på hård macka och la skivad banan ovanpå. Hur gott som helst!

/Storasyster


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar