fredag 4 juli 2014

Ta kontroll över fikandet!

Nu när det är sommar så tycker jag att fikander lätt bär iväg med mig. Det är rabarberpaj, jordgubbar och grädde, nybakade kanelbullar, en skiva socker kaka och mjukglass.
Jag kan bara frossa allt sånt gott och leva hela dagarna på en sockerkicksvåg där mitt humör går upp och ner och upp och ner precis som vågorna på ett upprört hav.

Min sommarfika-taktik för den här sommaren är att njuta av det där söta och smöriga ibland när jag verkligen är sugen och att då njuta ända nerifrån tårna.
Därimellan så får det räcka med en slät kopp kaffe.

Eller så tycker jag om att fika något som också är ett mellanmål. Som kvarg med lite torkad frukt och nötter, en god frukt, smoothie eller varför inte go-bollar!
Igår gjorde jag en ny sats gobollar som blev mer som gobiffar. De blev lite för lösa, därav den biffliknande formen.
Men smaken var det inget fel på!



Gobiffar
1 banan
1 tsk cocosolja
1dl havregryn
1 msk kakao
6 stk mandlar
1 msk honung
1/2 dl kokos

Jag körde hela härligheten i mixern. Formade dem och rullade dem därefter i sesamfrön. Nu blir det alltså biff till kaffet imorgon!

Det är tråkigt att inte känna sig helt frisk så att man kan träna.  Men kanske är det nyttigt att få längta lite efter att cykla, springa och köra styrka också.
Varje gång jag inte mår helt 100 så tänker jag att när jag blir frisk då ska jag uppskatta varje dag som jag mår bra. Vara tacksam för att jag är frisk, eftersom att det inte är en självklarhet!
Men så blir jag frisk och då glömmer jag bort att vara tacksam, dumt egentligen!

Hundpromenader blir det såklart ändå, trots förkylning. Jag har försökt att räkna ut hur mycket mer vi promenerar jämfört med innan vi skaffade hund. Det är svårt. Jag har kommit fram till att vi promenerar bra mycket mer nu iallafall! Nu går det liksom inte att välja, man måste ut i ur och skur helt enkelt!


Ungefär fem promenader om dagen får de här killarna. Varav en promenad är en längre, ungefär en timma då de får springa lösa i skogen. Det är deras favoritpromenad!

Samlade ihop några av recepten på gobollar som vi har gjort tidigare; Hallon och kokos gobollar, Gobollar med grenola.

Och här är receptet på hemmagjord grenola om man vill göra det! Supergott!

/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar