tisdag 17 mars 2015

Baka liten kaka

Det här med en om dagen går ganska så bra!
Varje dag så försöker jag se till så att jag lär mig något nytt.
Just nu så har jag snöat in lite på rymden och vill lära mig mycket om det.


Jag gillar det här citatet.
Det är själva processen runt att lära sig något nytt, då när det uppstår nya tankar
som man aldrig tänkt förut, eller när man plötsligt förstår något som man inte
förstått förut, det är det som är så spännande.
Googla, det klarar ju vem som helst av!



I helgen så har jag påbörjat projektet; lära mig baka regnbågstårta.
Allt kan ju inte bli perfekt första gången man gör det, men jag är ändå nöjd med
mina bottnar.
Det ska bli en tårta till mitt födelsedagsfirande/babyshower som jag ska ha nästa helg.
Gjorde bottnarna idag och frös in dem så är det bara att lägga ihop tårtan som är kvar.
Jag gillar att vara förberedd!

Recept på regnbågsbottnar

6 st ägg
3dl strösocker
1 msk vaniljsocker
2 msk vatten
3,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2-5 droppar karamellfärg i de färger du vill ha

1. Smörj och bröa 4 former med löstagbar kant, 22 cm i diameter. 
Har man inte 4 så tar man de man har och gräddar i omgångar.

2. Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och fluffigt (tog ca. 5 minuter).
Tillsätt vattnet. Blanda bakpulver och vetemjöl och vänd ner i smeten.

3. Dela smeten i fyra lika delar och färga dem i varsin färg.

4. Häll smeten i vardera form. Grädda en eller två kakor i taget, gräddtid 8-12 minuter. Låt kakorna svalna på galler.

5. Lägg ihop tårtan, eller frys in bottnarna.


/Storasyster


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar