söndag 8 mars 2015

Varför är fredagsmyset en stor godispåse?

Jag tycker det är intressant att tänka på vilka vanor man kommer att ge sina barn.
"Barn gör inte som man säger, barn gör som man gör." Tror jag stämmer mycket här.
Det man vill spilla över på sina barn ska man se till att göra själv.

Jag har fastnat för Jonas Coltings blogginlägg "Om ortorexi och fredagsmys".
Där skriver han bland annat;

"Vi har en generation barn som idag växer upp och som kommer associera värme, kärlek och
familjetid med socker och stillasittande. Det är ett problem!"

Jag håller helt och hållet med honom! Det är ett stort problem att vi lär våra barn detta.

Men hur gör man då?
Totalförbjuder godis i hemmet? Går bärsärk på förskolan när de vill fira barn som fyller år med glass? Säger till mina barn att även när andra barn äter godis så får de inte det och skickar med morotsstavar till bion?

Totalförbud tror jag är farligt. Det kan leda till att barnen inte lär sig hantera de stora mängderna godis de kan få tag i när de växer upp och då istället överkonsumerar och skapar ett sockerberoende som tonåringar.
Att begränsa och att erbjuda annat än stora godispåsar, det tror jag är bra.

Att låta fredagsfys vara fredagsmys kanske är lösningen på alltihop!
Då ska hela familjen ut i trädgården och springa hinderbana, gå ut i skogen och plocka kottar,
spela fotboll, jogga och cykla. Tillsammans!

Efter fredagsfyset är hela gänget hungriga och då vill man ha riktig mat,
inte halvfabrikat, chips, dricka eller slajmiga geleråttor.
Å, skönt, jag har löst problemet!

Jag kommer ihåg vad våra tränare sa till oss i skidklubben.
"Ät godis om ni vill, men ät alltid ordentligt med mat först!"
Den regeln tycker jag om, den är lätt att följa och gjorde att man inte åt lika mycket sött alls, för man var ju inte hungrig längre, bara lite sugen.

Det är inte lätt, men det är absolut tänkvärt!

/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar