tisdag 14 april 2015

5:1- metoden

Helgen spenderades i Orsa hemma hos syrran. Vi hann med långa, och mindre långa, promenader med hundarna, mysiga kvällar med god mat och mycket skratt. Syrran var lite orolig att jag skulle bli rastlös när hon var tvungen att vila två gånger om dagen men det passade mig alldeles utmärkt. 


När jag kom fanns det inte så mycket lunch men det kompenserade vi i en redig portion chokladpudding!


En av många promenader. Systrar i leopard!


Idag fick jag höra en grej. 5:1-metoden. Blanda inte ihop den med 5:2-dieten!
5:1-metoden handlade om hur vi människor är med vara dra och hur man kan bemöta varandra, det här gällde främst på jobbet men fungerar även i vardagen. Innan vi ens funderar på att kritisera eller ifrågasätta en person ska vi ha hunnit säga minst  fem positiva saker, därefter ge konstruktiv kritik om det är något man funderar på. Och sedan fem positiva igen. Detta ska alltså inte bli framtvingat på något vis utan de positiva sakerna ska komma från hjärtat. Det är något att tänka på då vi bemöter andra människor för att de inte ska behöva ta illa upp eller känna sig påhoppade. Ganska smart tycker jag!

/ Lillasyster



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar