lördag 25 april 2015

Andas!

07.30 så vaknade jag av att sambon frågade:
"Är det okej om jag sticker ut och cyklar?"

Där och då så kände jag "gör vad du vill, bara jag får ligga kvar här!"
Det var sol ute, ledig dag och de var ett gäng som skulle dra ut.
Vad härligt det är när man kan njuta av sin träning på det sättet, att helt spontant känna att jag vill ut och röra på mig, nu!

Jag ville också ut och röra på mig sen lite senare när jag vaknat till liv, en hel timma gick vi ut och gick jag och hundarna med en bra pod i öronen och solen i ansiktet. Det gick inte fort, vi kom inte så långt men vi njöt!



Nu när jag inte kan träna som vanligt, ja för det går liksom inte att sticka ut och jogga med kanonkulan, skulle jag klättra upp på en cykel skulle väll förlossningen dra igång på studs, så har jag fått lära mig mycket annat.
Jag kan se det nu att det faktiskt varit lite nyttigt.
Bland annat så har jag lärt mig att andas!
Inte profylaxandas då vilket hade kunnat vara lite bra kanske. Men jag har ändå läst i böcker att andningen bara är själva redskapet under förlossningsarbetet, andningen ska göra att man slappnar av.
Och det har jag tränat på: att andas och slappna av!

Jag har yogat och känt hur det först har krypit i hela kroppen, sen har jag kikat på klockan (är det inte slut snart) och så har jag försökt fuska lite för att bli färdig snabbare. Men sen, när jag äntligen hittade lite njutning i att röra mig långsamt och fick känna på det där härligt avslappnade tillståndet som faktiskt infann sig då kändes det så häftigt! Andas in och andas ut!

Samma sak med mitt "avslappningsband", det var riktigt jobbigt ibland, att ligga still och lyssna på en lugn röst. Men när jag inte gav upp utan kämpade på, andades och lyssnade på rösten då hamnade jag i ett väldigt avslappnat tillstånd som jag bara tror att jag är i när jag sover annars.
Jag passade på att lyssna på avslappningen mitt på dagen för att varva ner och koppla bort jobbet en stund. Sen så fortsatte jag att jobba efteråt. Då hade jag en helt ny energi och kände mig pigg i hjärnan.

Allt detta med hjälp av att andas lite alltså!

Jag har även kommit på att jag kan använda andningen vid andra tillfällen. Jag har andats mig genom jobbiga möten på jobbet där jag känt mig mer eller mindre "attackerad". Istället för att bli arg så har jag andats djupt, in genom näsan och ut genom munnen, tänkt på att slappna av i kroppen istället för att spänna mig. Värt att prova!

När jag är ute och går så har jag börjat lyssna på podar. Det finns hur mycket inspirerande som helst att lyssna på. Roligt att bli inspirerad, få nya saker att tänka på, lära sig något nytt.
Bland annat så gillar jag Sara Rönnes "Träningsglädje talks".

/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar