fredag 3 april 2015

Chiafrön till påsk!

I påsk kommer det inte att ätas extremt mycket godis till påsk.
Tyvärr...
Jag hade gärna proppat i mig ett ägg med sockriga härligheter men jag får sån otäck
halsbränna (precis vad man vill läsa om!) så jag får vara lite selektiv och välja bara några godbitar.

Det finns däremot mycket som är gott förutom godis som jag frossar i!

En nykomling i vårt skafferi är chiafrön!
Fröet är rikt på Omega 3, protein och kalcium.



Enligt boken "Born to run - jakten på löpningens själ" så är chia fröet en av anledningarna till tarahumarafolket i Mexico orkar springa så långt.

Steg 1:Handla chiafrön.
Steg 2: Ät dem.
Steg 3: Du förvandlas till en ultralöpare! (Troligtvis iallafall!)

Jag har testat att hälla chiafrön i smoothies, lätt att göra för att få i lite extra nyttigheter!
De smakar ingenting i sig själva.
När fröet kommer i kontakt med vätska så sväller de och fyller på så sätt ut magsäcken, vilket gör att du känner dig mättare längre.
De är också väldigt fiberrika de små rackarna.
Dessutom så är de järnrika.


Jag testade att till banan och chokladplättarna göra en smet på banan och keso (blev lite slajmigt, borde varit mer keso!). Jag hällde i lite honung och chiafrön i smeten. Inte alls dumt!
Recept på plättarna här!

Den supertrendiga chiapuddingen har jag också testat.
Här går åsikterna isär, puddingen är älskad eller hatad.
Den går att variera i oändlighet och olika personer verkar föredra att göra den på olika sorters mjölk. Kokosmjölk, mandelmjölk eller komjölk.


Här är mitt livs första chiapudding!
Jag gjorde den på 2 dl komjölk, 2 msk chiafrön, lite flytande honung och blåbär. Lät stå i kylskåp över natten och toppade med kokos.
Resultat: god smak, jag var mätt länge, för rinnig (mindre mjölk eller mer frön hade varit bra!)

/Storasyster



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar