onsdag 20 maj 2015

Allt handlar inte om hur många kilometer du kommer

Igår drog vi ut på en löptur med pulsklockan. Ofta när jag börjar med löpträningen tänker jag att innan sommaren är slut ska jag kunna springa 1 mil på under 1 timme. Oftast slutar det med att jag inte alls springer 1 mil under en timme eller ens 1 mil för den sakens skull. Det slutar istället med att jag börjar cykla eller träna något helt annat. Jag har därför gjort ett nytt upplägg angående min löpträning. Istället för att tänka att jag ska ut och springa 5 km eller 7,5 km ska jag tänka i minuter istället. Jag vill orka springa riktigt länge i ett hyfsat tempo. Innan passet bestämde jag mig för att jag vill springa i 30 minuter. När jag hade sprungit ungefär 10 minuter och hittat ett bra flås och ett skönt tempo tittade jag vilken puls jag låg på. Sedan försökte jag helt enkelt hålla mig runt pulsen, tio slag hit eller dit brydde jag mig inte om så länge det kändes bra. Vid några tillfällen blev jag riktig flåsig och kände mig trött, jag kikade då ner på klockan och jo visst, jag hade betydligt högre puls än tidigare, då var det bara att slå av på tempot. Kondition handlar ju trots allt om hur länge jag orkar hålla på. Efter passet kollade jag upp hur långt jag faktiskt hade sprungit och blev positivt överraskad att jag faktiskt kommit ganska många kilometer. Det är roligt med pulsklocka för träningen känns personlig. Att det kommer någon dåre och kanske springer om mig spelar inte så stor roll då, hen vet ju faktiskt inte om vad jag tränar eller vilken puls jag vill hålla. Samtidigt som jag vill hålla på länge vill jag naturligtvis också bli snabbare, därför ska jag även lägga in lite fartlekar och intervaller. Ser fram emot en sommar med mycket spring i benen!

/ Lillasyster


Tröja från Kari Traa och tights från Adidas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar