fredag 22 maj 2015

Vad vi använde i förlossningsväskan

Det känns jättekonstigt att titta på bilder på mig själv som gravid. Tänk att det var innan vi hade barn, finns det ens en tid innan det?
Förstår inte hur hela Lilla J fick plats där inne.


Förlossningsväskan den packade jag i god tid, precis som jag alltid brukar göra när jag ska någonstans. Jag packade, läste på lite om vad man borde ta med sig, packade om och packade om igen.
Det var väldigt bra för mig att ha allt så väl förberett för i samma sekund som vattnet gick var det som att min hjärna slutade fungera för ett tag.
Jag stod i garderoben säkert fem minuter och funderade på vilken tröja jag skulle ta på mig nu när vi precis skulle åka till förlossningen. Sambon försökte lite försiktigt med "det kanske inte spelar så stor roll, ta en bara". Men jag ville ju ha en mjuk och skön, lagom fin, som passade det andra jag hade på mig. Tur att resten var packat, annars hade vi aldrig kommit iväg! Han hade blivit född där i garderoben.


Till Lill-fisen så hade vi med oss kläder i storkel 50 och 56.
Pyjamasar och body med byxor, två av varje, vi hade även med oss två mössor.
Eftersom vi blev kvar två nätter så hann det gå åt lite kläder och skulle jag ha packat igen
så skulle jag nog tagit med mig en mössa till och en uppsättning body med byxor till.


Filtar var väldigt bra att ha med sig. Mysigt att svepa in honom i och bära honom nära,
också mysigt att kunna bädda lite i "plast sängen" som han sov i första nätterna.
Vi kände att vi även kunde haft med oss vårt babynest.
I packningen fanns också en snuttis som vi sovit med i sängen som han fick ha när han sov för att han skulle känna igen vår lukt.


Om man tänker mjukiskalas så tycker jag att man hamnar rätt när det gäller ens egna kläder.
Jag hade med mig två par mjukisbyxor, två mjuka sköna linnen,  två koftor, två amnings BH:ar och massor med underkläder. Ett par mjukisbyxor till och ett gäng trosor till hade jag kunnat ha nytta av. Finns ju aldrig någon anledning att snåla när det gäller att packa underkläder!
Tofflorna använde jag hela tiden, skönt att bara kunna glida i ett par skor.

Lite godis och kex hade vi med oss och det gick åt! Vi hade också några bars med oss. Hade gärna haft med mig en cola och lite saft också. Jag fick saft att dricka på förlossningen, men det var körsbärs smak, vem dricker körsbärs saft?

Längst ner på botten av väskan så låg våra böcker kvar, hade vi fått stanna en natt till så hade det nog varit trevligt med något att läsa, men jag hade nog föredragit en tidning. Svårt att koncentrera sig på något en längre stund när man precis har fått världens sötaste bebis!
Blöjor hade vi med oss, det fick vi några stycken men det var ändå väldigt bra att vi hade med ett litet paket. 
Egna toalettsaker, duschen efter förlossningen var den mest välbehövliga duschen jag tagit i hela mitt liv!

/Storasyster





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar