söndag 2 augusti 2015

För att jag sliter så hårt vissa dagar

Det är inte alltid lätt på jobbet, alltså mammajobbet.
Och när de extra svåra mamma-jobbdagarna krockar med Hugo och Kiwis dåliga dagar. Då vill jag bara gräva ner mig i ett hål och sova ett tag. Men det går ju inte, jag kommer inte att kunna göra så något mer på hundra år. Även de dagar som man känner sig som något grannens katt släpat in så måste man ta tag i dagen och ta hand om familjen.

För att orka "kliv, kliv överlev" dagarna när Lilla J vill äta dygnet runt, det blir break downs på matbutiken, Hugo har fastnat under byrån samtidigt som jag byter blöja, jag håller på att hungra ihjäl och har kräk i håret, så får man utarbeta några taktiker. Jag har några knep:

1. Andas, det går bättre när man är lugn. 
2. Skit i vad andra tycker. Behöver det ammas/bytas blöja/torka hunden i rumpan med hushållspapper/ sjungas lilla snigel i affären, på minigolfbanan, parkeringen, bara gört! 
3. Lukta på Lilla J och allt känns underbart. Klappa Hugo och allt blir mys. Lyft upp Kiwi i knät och göm ansiktet i hans päls, mmm så mysigt.
4. En liten belöning har ju aldrig skadat....

Så från mig själv, till mig själv, för att jag gör så gott jag kan varje dag!

Lofsans Mamma träning.


Å, tack ska jag ha! Vad snällt av mig!

/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar