lördag 21 november 2015

Framåtsjukan

Jag lider av framåtsjukan.
Planerar och drömmer om framtiden.
Sätter upp mål med träning, jobb och familjeliv.
Tror inte att jag är ensam om detta.
Och ändå så har jag det ju så väldans, väldans bra just nu!
En sak som jag drömmer mycket om är staket.
Mitt favoritstaket är ett sånt där grönt nätstaket.
Ibland drömmer jag så mycket om staket att jag tror att hela min framtid hänger på det.
Bara jag hade ett grönt staket, ett nätstaket, så vore livet såååå mycket bättre! Då skulle jag kunna bara öppna dörren och släppa ut hundar och ungar (ungen kan ju inte ens gå än)!
Jag tittar mycket på staket när jag är ute och går.
Det finns sånna i trä, de verkar det vara mycket skötsel med. Det finns gärdesgårdar, de ser det ut som att det är ännu mer jobb med! Låga staket, höga staket. Staket runt trädgårdar, skolor, förskolor. Staket för att hålla saker inne, för att hålla saker ute.


Staketfritt och ändå helt underbart!

Det är klart att det inte bara är dumt att ha mål och mening med sin färd,
men som Karina Boye skulle ha sagt, det är vägen som är mödan värd.
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke, men man måste ju inte ständigt ha full gas.
Underbart är kort. Det mesta regnar bort.
Ja det finns säkert fler sätt att säga det på.

Nu tusan ska jag gå ut och njuta, av hösten, av duggregnet, av mammaledigheten, av Hugo och Kiwi!

Jag läste i boken "Mamma Träning" av Lovisa Sandström att man inte ska "gasa på alla fronter samtidigt", ja nu uttryckte hon sig inte riktigt så, det är mer min tolkning.
Men hon sa att om man tillexempel gör en förändring i en del av sitt liv, kanske börjar jobba efter en föräldraledighet, så ska man se till att allt annat inte förändras samtidigt. Kanske behöver träningen just då vara konstant, man ska inte höja kraven överallt samtidigt.

Det är skönt att det finns så mycket smarta människor, som redan har tänkt ut så smarta saker!

/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar