onsdag 4 november 2015

Morgonmänniska vs. Kvällsmänniska

Igår pratade de om dygnsrytm på Vardags puls, vissa är morgonmänniskor och vissa kvällsmänniskor. Jag går alltid och lägger mig tidigt men är alltid trött på morgonen. Tror ändå att jag så småningom om kommer bli mer och mer en morgon människa. Tycker morgonen ger mig än kvällen.

Enligt forskning så har morgonmänniskor över lag bättre hälsa, mycket beroende av att oftast har fastare rutiner än kvällsmänniskor. Det viktigaste var dock inte att vara en morgonmänniska utan att man oavsett fick sömn av god kvalité när på dygnet den än var. Att försöka ändra på sin naturliga rytm kunde det troligtvis bli så att man presterade sämre på jobbet.

Det var också viktigt att man inte gick och sov väldigt hungrig. Kroppen ställer då in sig på stress för att överleva och då kan man få svårt att somna.

Min kväll består av te framför Bonde söker fru, hundpromenad och sen hopp i säng.

/ Lillasyster

Dessa killar får mig att sova gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar