torsdag 3 december 2015

Slappna av!

Att varva ner, slappna av, pausa, vila, till och med att ta en tupplur mitt på dagen kan höja din livskvalitet!
Och det räcker med några minuter!
När vi vilar fräschas hjärnan upp, sinnena vässas och stressnivåerna sänks.
Någon gång mellan 13-15 på dagen ska vara den bästa tiden!

Även om man vet om detta så är det ju inte så lätt att bara slappna av så där på beställning.
Men det finns ju nu för tiden appar för nästan allt!
Jag har laddat ner en mindfullness-app med guidade meditationer på 3-30 minuter.


Jo då!
Det kryper i kroppen även på mig när jag sitter där och andas djupt till de klingande tibetanska klockorna. Men jag ser det som ett tecken på att jag verkligen behöver slappna av och avfärdar inte den rackarns appen med tanken "jag är nog inte typen..." bara så där direkt.
För typen som behöver varva ner, slappna av och stoppa min skenande hjärna, handen på hjärtat, vem är inte det?


Det är ju som med allt annat; Det man tränar på blir man bra på!
Man kan börja med att träna 3 minuters meditationerna. Och så kan man påminna sig om varför man gör det när man vill resa på sig och ta tag i några måsten. "Jag mår bra av att varva ner" "Jag behöver låta min hjärna vila". Kanske kan man slänga in några "Jag blir en lugnare och gladare mamma" och "Min sambo slipper så mycket skäll" om det behövs för motivationens skull.

Om du oroar dig för vad kollegorna ska säga när du helt ogenerat slår dig ner på golvet med benen i lotusställning mitt under arbetsdagen så kan du ju säga till dem att  du blir mer effektiv efter din paus och därför kommer "jobba igen" tiden du nu missar.
Eller så bryr du dig inte om att förklara utan målar bara på ett par pupiller på ögonlocken, blundar och låtsas som ingenting!

/Storasyster



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar