måndag 4 januari 2016

Att skapa ett utomhusintresse

Att ha så nära till skogen att man bara kan gå ut och njuta av den utanför dörren, det är livskvalitet!

Naturen och fysisk aktivitet är en oslagbar kombination för välmående.
Stressnivåerna sjunker och likaså vårt blodtryck när vi är i naturen.Vår hjärna stimuleras av de ljud och det ljus som naturen bjuder på och våra hjärncellers tillväxt är beroende av att vistas i naturen.
Desto närmare ett grönområde man bor, ju oftare besöker man naturen. Och de som vistas mycket i naturen känner sig också mindre stressade. (Jag har inte hittat på det själv, det står här!)




















Det låter toppen, hur får jag då mitt barn att längta ut?

Jo jag vill ju att Lilla J ska bli en utomhuslekare precis som jag var när jag var liten.

Klä er efter väder, se till att alla är mätta och pigga! (Bra tips som jag läste här.)
Med blöta/frusna/svettiga små kottar är det inte lika roligt som när man har bra kläder som passar väder och temperatur. Och allvarligt talat, vem som helst kan ju förvandlas till Dracula om man är hungrig.
Lek är barns naturliga sätt att få motion och rörelse. Många barn är tyvärr överviktiga och stillasittande idag, men detta leder mest till styrda aktiviteter så som träning på kvällarna. Inte spontan utomhuslek som är önskvärt. Orsaken till detta är ofta att utomhus miljön är farlig för barn att vistas i obevakade. (Låter inte bra, läste detta här!)
Tyvärr så känns det inte lika naturligt att låta sina barn gå ut och leka nu som när jag var liten. Så lösningen måste nog helt enkelt vara att följa med sina barn ut om man vill att de ska lära sig leka utomhus. Gå hela familjen till en säker och rolig plats som ni alla kan uppskatta.
Och där slog jag nog huvudet på spiken; alla ska med ut, för - barn gör inte som man säger, de gör som man gör! (Källa: Mig själv!)
Packa picknickkorgen och gå till skogen.
På med träningskläder och kör ett pass i lekparken.
Hitta fantasin och ut och lek på gården.
Gör det tillsammans, för ni alla mår ju bra av att vara ute!




















Och där har jag filosoferat färdigt för idag!

/ Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar