torsdag 28 juli 2016

Moderkakan

Under min förlossning kan jag inte minnas att jag drog så där många skojiga skämt som syrran verkar ha gjort. Jag vet nån gång att någon av mina kompisar sagt "det vore kul om din syrra kom på festen, hon är ju så rolig!". Så hon är väll helt enkelt den roliga av oss två och tydligen inte bara i festsammanhang utan även kul att ha i ett förlossningsrum!
Däremot vet jag att jag i min lustgaspåverkade hjärna på allvar övervägde om det kanske kunde vara så att det inte var ett barn utan en kaninunge som skulle komma ut. Men nu blev det ju ett barn!

Vi blev också erbjudna att ta med moderkakan hem, vi tackade nej.
Men vi tog oss en lång och ordentlig titt på den. Otroligt häftigt att det är den som gett näring åt det lilla barnet i magen, vilken grej!
När det gäller att ta hem moderkakan och plantera ett träd på det så känner jag.... inga äckelkänslor alls, snarare tänker jag att det är ganska vackert!
Sen kan det ju hända att Lilla J inte skulle tycka det var så kul att berätta för sina kompisar som tonåring att "vet ni det där trädet, under det ligger min moderkaka". Men så måste man ju kanske inte berätta och förresten behöver man ju inte alltid bry sig så mycket om vad alla andra tycker heller!
Men som sagt, under vårt familjeträd så ligger det (vad vi vet) ingen moderkaka.

Här funderade jag länge och väl på att lägga in en bild på moderkakan.
Jag är inte säker på hur det skulle tas emot, istället bjuder jag på den här:




















Om man nu funderar på att ta med moderkakan hem så undrar jag hur man gör. Tar man med en frysväska som man släpar med sig in på förlossningen och så ber man helt enkelt personalen att slänga frysklamparna i frysen på deras personalrum?

Det finns något som kallas Lotusfödelse, då väljer man att låta sitt barn födas och leva första dagarna med navelsträngen intakt, alltså fortfarande sitta fast i moderkakan och väntar helt enkelt tills den lossnar av sig självt. Moderkakan sparar man i en skål som som alltid är nära barnet och inlindad i tyg, kryddad med salt och örter för att den inte ska börja lukta.
Detta verkar lite, hmmm..., ofräscht och opraktiskt tycker jag. Men var och en gör naturligtvis som de själva vill. Det kan ju vara ett bra sätt att slippa att jobbiga släktingar ska vilja bära på den nyfödda.

I vissa kulturer så gör man så att man delar upp moderkakan och gräver ner den på olika ställen i trädgården, detta för att barnet alltid ska hitta hem och känna sig trygg hemma. Tillbaka till moder jord och så vidare! Också mycket vacker tanke! Jag undrar hur man gör om man bor i lägenhet? Gräva ner moderkakan i små balkonglådor kanske?

Man kan även äta moderkakan, exempelvis som en smoothie!
Fast att jag är lite småhungrig så känner jag inte alls att det lockar. Tur att smaken är som baken!

/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar