onsdag 27 juli 2016

Vårt lilla äppleträd

Av de nya planerna för trädgården där rabatter ska grävas om, grus ska läggas i och buskar ska planteras har det inte blivit så mycket mer än planer än så länge.
Men det är ganska skönt att hinna känna efter och fundera lite, låta trädgården växa fram efter hand. Känns ju passande...

Men ett äppleträd har vi fått ner i jorden.
Vårt familjeträd. Nu kommer vi alltid kunna säga att vi planterade trädet samma sommar som vi flyttade in i huset. Det känna roligt. Kanske blir det en tradition, att trädgården får växa med någon större växt varje sommar.


Här står det lilla trädet som verkar ha tagit sig bra. Det har god utsikt över vattnet och vi kan överblicka både träd och sjö från sandlådan.


På ett familjeträd kommer det att växa olika sorters äpplen och just vårt träd har transparent blanch, aroma och sävstaholm äpplen. På olika grena växer olika äpplen. Undrar om man kommer känna någon skillnad på smaken.


I söndags var mannen iväg och cyklade i hettan hela dagen och då satt jag precis här.
Under parasollet på en filt med min hemkokta vinbärssaft. Hugo låg i sandlådan precis bakom och Lilla J låg på filten bredvid mig och sov gott.
Och så tänkte jag " Just nu är det bra jädra gött!"

Det är inte dumt att göra så, en stund innan hade jag torkat utemöbler från både fågelskit och barnbajs och lite senare så skulle kanske paniken komma att starta, som den gör ibland när hundarna jagar grannens katt och Lilla J har lärt sig öppna ytterdörren själv. Men dör och då "Mmmmmmm..."

/Storasyster



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar