tisdag 16 maj 2017

Vilken soppa!

Hos korna, när vi grävde skit så plockade vi också nässlor och kokade en nässelsoppa!
Det luktar fantastiskt gott med nässlor och ingen brände sig, toppen!


Jag drog igång lite på känn. Jag fick lite feeling där borta hos korna och så plockade vi en påse nässlor. Alla ingredienserna till en nässelsoppa fanns inte hemma men vi hade ju nässlor och det kändes ändå viktigast!


Så här gjorde vi vår nässelsoppa:

1,5 l. nässlor plockades, rensades och sköljdes. Förvälldes sedan i saltat vatten ca. 20 minuter.
Häll av i durkslag och hacka.
Smör smältes i kastrull.
Rödlök som jag hackat, lät jag fräsa i smöret.
1 l vatten slogs på. En buljongtärning grönsak skickade jag i.
I med nässlorna, salt och peppar.
En klick creme fraice.
Jag drog även i lite potatis och salladslök och gräslök som jag plockat i köksträdgården.

/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar