fredag 2 juni 2017

Snigeljakt - inget dumt nöje en fredagskväll

- I samarbete med snigelshopen.se -

Och ikväll, en solig, härlig fredagkväll så jagar jag sniglar i trädgården.
Jag pratade med mina grannar och de tycker att de har mycket mindre sniglar i år än förra året, de hade nästan inte sett några alls. Min jakt hjälper också mina grannar! "Kom igen, det är nu vi måste ta dem! Innan de förökar sig och blir för många!" peppar jag dem och tipsar om snigelshopen.se och deras snigelfällor och snigelmedel som alltså är det som hittills hjälpt oss hålla nere antalet sniglar till endast några få.

Ikväll så vattnar jag ut små, små maskar med vattenkannan. Nematoder, de ska infektera mördarsniglarna och se till att de aldrig kommer upp ur jorden. De vattnas ut där man har som mest besvär med sniglarna och lever sedan där i 6 veckor. Jag har fått hem snigelshopen.se smidiga trestegs paket där jag får ett nytt paket med minimaskar i brevlådan lagom tills de jag vattnade ut idag har gjort sitt.


Nemaslug ska vara helt ofarligt för växter, djur (andra än mördarsniglar då) och människor.


Den här rabatten är ett riktigt problemområde i vår trädgård och här har jag nu vattnat ut maskar.


Här under rabarberna trivs mördarsniglarna också, men de äter faktiskt inte rabarbern.

Jag är mycket spänd på att se resultatet av nematoderna, om det fungerar bra här i vår trädgård så måste jag verkligen säga att det var ett mycket smidigt och helt kladdfritt sätt att bekämpa de otäckingarna. Inget mer plocka dem och försöka ha ihjäl dem på något sätt.
Trevligt kvällsnöje för en snigeljägare som mig helt enkelt!

/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar