lördag 15 juli 2017

Nematoder

- I samarbete med snigelshopen.se -

Mamma har också problem med sniglar och har också provat snigelfällor och snigelmedel precis som jag.
I helgen hjälpte jag henne att vattna ut nematoder i trädgården.
Jag har själv testat det hemma och tycker att jag fått ett väldigt bra resultat. Där jag har vattnat ut nematoderna så märker jag att det inte längre bor några mördarsniglar.

Så här står det om Nematoder på snigelshopen.se hemsida

"Så fungerar Nemaslug
Nematoder bekämpar sniglar genom att de mikroskopiska maskarna infekterar snigeln. När snigeln blivit infekterad slutar den äta inom någon dag och efter ca en vecka är snigeln död. Nematoderna förökar sig inne i snigeln och snart kryper en ny generation nematoder ut på jakt efter nya sniglar. Nematoderna är mest effektiva på sniglar upp till 1 cm, men har effekt på sniglar upp mot ca 8 cm."



















Både mamma och jag använde nematoder av märket Nemaslug.
I somras hjälpte jag henne att vattna ut slugisarna, hon ville ha dem utanför staketet där
hon var säker på att de rackarna bodde.

























Vi löste upp förpackningens innehåll i en hink med 10 liter kallt vatten. Slugiserna är pyttesmå och syns inte med blotta ögat. 
























Ta 0,5 liter vatten ur hinken och häll över i en vattenkanna fylld med 10 liter vatten. Vattna ut på en yta av 5 m2 och upprepa sedan denna procedur ytterligare 19 gånger. Rör om i hinken före varje hämtning. Genomför hela behandlingen omgående efter beredning av nematodlösningen, helst inom 30 minuter. 
Jajjemen! Fram med kannorna och liter måttet, nu jädrar ska det vattnas!

























Vattna gärna med ytterligare vatten efteråt så att nematoderna sköljs ner i jorden. Kvarliggande nematodvätska kan ge smutsfläckar på växter.
På med mera vatten! Bra att ha liten hjälpreda!

/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar