lördag 7 april 2018

Råglimpa och tomatsoppa

Materiella ting är inte lycka. Men alltså, hushållsassistenten den gör mig bannemig lycklig! Jag känner mig som en lyckad och lycklig hemmafru när jag obekymrat slänger i lite mjölsorter och låter assistenten göra grovjobbet.
Gjorde på samma recept som sist men formade dem som fyra små limpor den här gången, så smarrigt alltså!

Till denna delikatess serverades tomatsoppa, som jag, tro det eller ej, lärt mig att göra själv! Det är ju nästan lite för hemmafruaktigt!
Rågbröd
50 g jäst, 25 gram smör, 3 dl mjölk, 3 dl vatten, 1 tsk salt, 0,5 dl ljus sirap, 3 dl rågsikt, 2 dl rågmjöl, 10 dl vetemjöl
 Smält smör och häll över vatten och mjölk, värm till 37 grader. Blanda de torra ingredienserna. Häll vätskan i assistenten och häll sedan i (torr)jästen, ha i mjölblandningen lite åt gången. Låt maskinen göra sitt. Jäs 30 minuter. Baka ut till kakor eller limpor, låt jäsa på plåten 30 minuter till. In i ugn 225 grader ca 15 minuter.
Tomatsoppa
Fräs hackad gul lök, morot, palsternacka och vitlök (släng i i slutet) i kasteull. I med råsocker (eller vanligt socker) och rör runt, på med krossade tomater och vatten. Krydda med oregano och låt puttra ett tag. Släng även i basilika. Mixa om du vill ha en slät soppa.
Gott med en klick creme fraich i!
/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar