söndag 1 juni 2014

Ordination Motion

Vi vet ju alla att det är nyttigt att röra på sig. Det leder till bättre hälsa och det förebygger också många sjukdomar. Allt fler läkare skriver faktiskt ut fysisk aktivitet på recept, ja istället för att skriva ut olika piller ordineras patienterna alltså träning. Det tycker jag verkligen är häftigt! Du behöver inte nödvändigtvis lägga upp mål som att springa maraton eller åka Vasaloppet, det viktiga är helt enkelt att du rör på dig.

Naturligtvis finns det även en bok som heter  Ordination Motion som jag faktiskt har här hemma. Det finns massor av tips i den, träning på ålderns höst, träna när du är gravid, vad som händer i kroppen när du tränar, ja massor. Och så en väldigt enkel sak, aktivitetspyramiden. Aktivitetspyramiden går ut på att du rör på dig varje dag. 7 dagar i veckan ska du utföra basaktiviteter, dammsuga, gå ut med hunden, rensa ogräs. Lättare aktivitet helt enkelt. Längst upp i pyramiden är det du ska göra minst, sitta och uggla. Så länge mitt halsont spökar ordinerar jag mig själv fysisk aktivitet i form av basaktiviteter.


















Det här mår man bra av!

/Lillasyster



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar