söndag 10 maj 2015

Konsten att prioritera

Jag njuter av varje sekund med vår lilla son! Får ibland lite panik när jag tänker på att han kommer bli större, vill att han ska vara liten för alltid, det är ju så mysigt!

Något som jag verkligen fått lära mig de här veckorna som mamma är vikten av att prioritera.
När Lilla J sover så överlägger jag med mig själv vad som är viktigast att göra. Högst upp på listan står sömn, mat, toalett och dusch! Inga avancerade saker alltså. Men man vet aldrig när man får 5 minuter över för sig själv igen.

Hugo och Kiwi tycker om när vi myser hela lilla familjen ihop på golvet. Men det är ändå härligt att få plocka upp hårbollarna i knät och bara rå om just dem en liten stund.


Lilla J tränar nacken och brorsan Kiwi hejar på.

Att få komma ut en stund varje dag, ta en kort promenad känns också viktigt. Mår inte alls bra av att vara inne hela dagen. Som tur är funkar barnvagnspromenader bra, Lilla J sover lugnt i vagnen.


Nu börjar kroppen att kännas lite mera med igen och vill börja röra på sig.
Perfekt att rulla ut yogamattan framför spjälsängen och köra stretchövningar.


Jag fokuserade på att sträcka ut ryggen som får bära en hel del och belastas i märkliga ställningar när det ammas.
Och så är det ju den här bäckenbotten!
Som gravid och nyförlöst kan man inte undgå att märka hur viktig bäckenbotten faktiskt är!
Man behöver kunna aktivera de musklerna nästan hela tiden. När man står, går och inte minst när man nyser, annars kan man få obehagliga överraskningar!
Så i stretchövningarna ingick några övningar för bäckenbotten och såklart lite core. Gäller att lugnt och sakta försöka hitta kontakten med de inre magmusklerna igen!

Tänker köra på med promenader och stretch i den takt som det känns bra nu. Inga måsten eller någon press. Bara för att det är skönt och med målet att må bra!

/Storasyster


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar