lördag 25 mars 2017

Egen Klämmis!

Imorse bestämde jag mig för att göra egna klämmisar till Lilla G. Gick in på minimat.se där jag hittat några recept som jag tycker verkar goda. Här är receptet som jag kopierat direkt från minimat.se

RECEPT
KLÄMMIS MED ÄPPLE, MOROT, AVOKADO OCH LIME!

4 ÄPPLEN
2 MORÖTTER
1 AVOKADO
2 TSK LIMESAFT
1,5 DL VALFRI YOGHURT
2 MSK VALFRI FETTKÄLLA
GÖR SÅHÄR:
Skala och skär äpplena i mindre bitar, riv morötterna och lägg dem i en gryta. Tillsätt en tesked vatten för att starta igång kokningen och rör runt i grytan tills det börjar koka. Låt det sedan puttra tills att äpplena blir lite mosiga. Mixa sedan slätt tillsammans med avokado, lime, yoghurt och fett. Häll upp i klämmispåsar/iskubsformar eller något annat du kan frysa in smoothien i.


Lilla G tyckte den var toppen! Kul att prova något nytt. Lilla G äter ungefär 1 dl till mellis så det här receptet räckte ungefär till fem portioner. Jag fick mersmak så jag slängde även ihop lite fler av saker jag hade hemma. Så fick bli hallon som jag kokade upp och lät puttra på spisen och så mixade jag det med banan. Enkelt och gott!

/ Lillasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar