onsdag 8 mars 2017

Snigelkriget kan börja!

I samarbete med snigelshopen.se

Precis lika mycket som jag längtar till våren då det är dags att plantera så bävar
jag för sniglarna.
Förra året invaderades hela vår trädgård av mördarsniglarna de avskummen! 

Men i år är vi förberedda, jag och Hugo!
Jag har fått hem lite hjälpmedel från snigelshopen.se som säljer produkter som hjälper oss
som krigar mot sniglarna!
På snigelshopens hemsida kan man läsa att mördarsnigeln (den otäckningen) härstammar från Portugal och Spanien, men där har de ett mycket torrare klimat och finns därför inte i samma mängder och är därför inte ett lika stort problem. Här i Sverige däremot är klimatet opitmalt för (snusk)sniglarna och mördarsnigeln har väldigt få naturliga fiender. 
Mördarsnigeln lever både på dött och levande växtmaterial och raspar i sig födan med sin vassa tunga. Mördarsniglarna äter även sina egna, de käkar upp döda och svaga mördarsniglar.... usch.... blä...
På våren blir de sniglar som övervintrat aktiva igen när temperaturen stiger över 4 grader och börjar redan efter några veckor lägga ägg och fortplanta sig, det gäller att vara på hugget alltså!
På deras hemsida finns det också tips och idéer på vad man kan göra i sin trädgård för att förebygga snigelepedemier utan att ta till bekämpningsmedel.


























Jag har fått hem snigeleffekt, koppartejp och snigelbarer.

Snigelmedel är ett enkelt och effektivt sätt att bekämpa mördarsniglarna på. Det är blåaktiga korn som består av järnfosfat samt smaktillsatser. De sprids ut där man har störst problem med sniglarna. Sniglarna äter upp kornen och drar sig sedan tillbaka och dör.

Snigelmedlet kan även användas i snigelbarerna.
Detta har jag tänkt göra, jag ska lägga snigelbarerna som en barriär utanför staketet där jag vet att sniglarna kommer in. Barerna är bra för i dem så är tanken att sniglarna kryper in och käkar, då kan inte någon hungrig igelkott eller skata komma och äta upp kornen. Det är inte farligt med medlet för andra djur, men då för ju inte sniglarna i sig medlet och det är ju dumt!

Koppartejpen ska sniglarna inte krypa över, den kan man fästa runt sina pallkragar till exempel!

/Storasyster





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar