måndag 20 mars 2017

Snigelshopen

I samarbete med snigelshopen.se

När jag läste om snigelbarer första gången så såg jag framför mig en pub där det satt
slajmiga sniglar på höga stolar och drack öl(?).
Och det är ju väldigt likt det som jag fick hem från snigelshopen.se.




























Tanken med snigelbaren är att snigeln ska gå in i den genom den smala springan och käka upp
snigelmedlet, det finns inga höga barstolar i den gröna lådan, jag har tittat!
Snigelmedlet lockar även till sig andra djur än sniglarna, igelkottar och fåglar till exempel,
det ska inte vara farligt för de djuren, men då räcker det ju inte till sniglarna.
Så medlet ska läggas i baren och så lägger man en stor sten ovanpå så att fåglarna eller andra djur inte kan lyfta på locket och äta av medlet.

























Här är snigelmedlet från snigelshopen.se .
Det innehåller järnfosfat men även doft- och smaktillsatser för att locka till sig sniglarna.
Att plocka de slemmiga sniglarna eller att klippa dem i småbitar är så äckligt! Därför ser jag verkligen fram emot att de i vår och sommar ska käka av medlet och sen mätta och belåtna krypa ner i sina hålor och dö, ingen slem, inget plockande!
Planen är att jag ska gillra barerna och ställa dem utanför staketet mot gärdet till, där kryper de in i trädgården. Förhoppningsvis kommer de inte ens in under staketet utan stannar istället till i baren och går efter det hem igen!
Barerna ska fyllas på med jämna mellanrum, bäst att kolla dagligen i början tänker jag!
Nästa vecka tror jag det är dags att öppna snigelbarerna!
Hoppas inte att mördarsniglarna läser bloggen och ser min plan nu bara!

























Koppartejpen har jag inte riktigt bestämt mig för var jag ska använda än.
Den skapar en naturlig barriär som mördarsnigeln inte vill passera, de får nämligen en liten stöt som är så pass obehaglig att de vänder.
Jag har 4 m koppartejp, kanske sätter jag dem runt pallkragarna när vi har sått i dem, eller runt en kruka för att stoppa angrepp.
Bra med koppartejpen är att om den hålls ren så håller den flera säsonger!

/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar