tisdag 27 mars 2018

RS-Virus

Tänk så orolig jag varit, länge, sen innan han kom, för det här eländiga RS-viruset. Det som är som en vanlig förkylning om man inte är ett litet, litet barn. Men för någon under 1 år kan det bli så mycket värre om de får viruset. Jag har pratat med min barnmorska om det och hon lugnade mig med att det inte var så många fall av RS i år. Så fick vi hem en förkylning till från förskolan, en giftig en som smittade hela familjen och nu ligger vi här...


Det började med hosta för vår minsta skatt. Sen blev han snorig och fick påverkad andning. Efter flera samtal till 1177 där de sa att så länge han inte hade feber eller blev sämre så kunde vi avvakta. Och så kom febern och vi åkte till barnakuten.

Det värsta verkar vara över nu, han kommer att bli bra. Vilken tuff start i livet han har fått vår lille snutt. Omskakad, orolig, ont i hjärtat, lättad, rädd och tacksam för den fantastiska sjukvården. Så många starka känslor på bara några dygn. Vi var på plats här när han mådde som sämst och har fått bästa tänkbara sätt. Klockan tre natten till måndag fick jag beskedet att testerna visade att det var RS-viruset han hade. Men då hade de rutinerade sjuksköterskorna redan börjat behandla honom för det och pratat med mig om RS, de kände igen symptomen.

"Kommer han bli bra?" "Ja, han kommer att bli jättebra!" Vilka fantastiska ord att få höra! 

"Vi borde inte skickat storebror till förskolan så tidigt!" "Ni kunde lika gärna fått förkylningen i mataffären, man kan inte skydda dem för allt!" Tack! Förhoppningsvis kommer vi få åka hem redan i eftermiddag. 

RS-virus är hemskt, vården här i Örebro har varit kanon, nu längtar vi hem till storebror och pappa efter två nätter här på barnavdelningen.

/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar