torsdag 31 maj 2018

Sommargarderob

Värmen bestämde sig för att stanna hela maj! Samtidigt som temperaturen passerade 30-strecket växte lillebror ur storlek 62 där sommarkläderna fanns och i 68 där det opassande nog fanns fodrade långbyxor att ärva. Tre lösningar hittades 1. Bara ha blöja 2. Klämma ner honom i de för trånga kläderna 3. Låta honom ha kusin Gretas blommiga t-shirts med volang i storlek 74 som tunika. Vi använde alla tre alternativen. I väntan på att alternativ 4 skulle fenomföras. Sy ny sommargarderob!

De vita kalsongerna med jeepar på är storebrors, jag klippte sönder ett par av hans gamla som fått målarfärg på sig och använde som mönster. De fick godkänt.
Pirattröjan är ett gammalt tyg och mönstret ur en Ottobre. Bokstavstyget är köpt på Tygdrömmar och mönster på bodyn ur Allt om handarbete. Lejontyget har jag köpt på Stoff och stil som jag nyligen upptäckt, köpte även mönster på byxdressen därifrån. Där fick jag även tag i tryckknappar och tog mig an utmaningen att sätta tryckknappar med prymtång. Det är sen gammalt en skräck och något jag verkligen inte bemästrar helt än, men det går helt klart framåt! Annie min syexpert hjälpte mig och skockade en film på hir hon gjorde, verkligen snällt!
Så nu finns det lite kläder i sommargarderoben som passar lillebror!
Hur man hinner? Jo, man utser storebror till ansvarig för nålar och sätter honom i knät, lillebror får ligga nedanför på golvet med färgglada papperspåsar och tyger att titta på och det roliga ljudet från maskinen att lyssna på. Funkar utmärkt ibland, en stund, sen tar man paus!
/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar