tisdag 26 maj 2015

Att vara mammaledig

Vad gör man egentligen hela dagarna som mammaledig?

Ja det undrade jag också förut, nu har jag svaret på vad jag gör.
Först och främst tar amningen mycket mer tid än jag trodde. Och så blöjbyten, vagga liten trött bebis som har ont i magen, allt sånt tar många timmar. Sova ikapp lite tappad nattsömn är inte dumt det heller.

Förutom de sakerna så brukar vi också hinna med det här!


Långpromenad med podcast eller musik i lurarna.


Lek, bus och träning med Hugo och Kiwi.
Vi lever ljuva livet alltså!

Förutom att verkligen prioritera vad som behöver göras och att vara effektiv så är njuta i nuet ett nyckelord som mammaledig tycker jag. Det är inte alltid så lätt.
Men jag ser till att flera gånger varje dag bara stanna upp och tänka på hur underbart jag har det precis just nu.


Jag ser hela tiden när vi är ute och går människor med blicken fastklistrad i telefonen. Nästan alla som är ensamma och ofta de som har sällskap också grejar med telefonen.
Har jag blivit tant nu? Kanske.
Men eftersom jag ser i vilken raketfart Lilla J växer så blir det väldigt tydligt för mig att jag i framtiden inte kommer önska att jag facebookade oftare när han var liten...

Men det är inte alltid så lätt att bara njuta av stunden, plötsligt utan att jag märker det så har telefonen helt av sig själv krupit ur fickan och startat instagram. Hur gick det till?


Här är vi och hälsar på pappan i familjen på jobbet. Äter lunch och kikar ut över vattnet.

Jag tog en bild, sen bestämde jag att jag hade telefonförbud! 

/Storasyster




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar