lördag 22 augusti 2015

Lingonbröd!

Idag har jag bakat bröd. Gillar att pyssla och dona men det får inte ta förläng tid för då tröttnar jag.
Därför är det här brödet perfekt att baka för dig som har bråttom eller bara inte orkar stå och knåda degen. Tog endast 10 minuter att slänga ihop degen och 70 minuter i ugnen.



 Lingonbröd

5 dl vetemjöl
2 dl grovt rågmjöl (jag tog grahamsmjöl för hade inte rågmjöl hemma)
1 dl solroskärnor (hoppade jag över)
1/2 krossat linfrö ( jag tog 1 dl eftersom jag inte hade solroskärnor)
1/2 dl rågkross (vad är det ens?!)
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
5 dl naturell yoghurt (tog filmjölk för det var vad som fanns hemma)
1 dl lingonsylt

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader
Smörj en avlång bakform 1.5 liter med matfett
Blanda alla torra ingredienser
Tillsätt yoghurt och lingon
Skrapa ner smeten i bakformen
Sätt formen långt ner i ugnen och låt stå i 70 minuter
Klart!

/ Lillasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar