måndag 25 juli 2016

När kvällen lägger sig

När kvällen lägger sig över vår lilla ö, som förövrigt är Vätterns näst största ö, infinner sig ett helt annat lugn än det som är på dagarna.
På dagarna är det roligt, glatt, skönt, härligt.
Men på kvällen är det stillsamt och vackert.

Grannarna går in från sina trädgårdar, den lösa hunden som springer omkring ses lunkande på andra sidan gärdesplätten på vår baksida alldeles ensam - jag undrar vad den tänker på, svalorna kommer fram för att fånga småflyget.
Och då kommer sniglarna, men nu skulle inte inlägget handla om det, det är bara det att de stör min idyll. När jag var ute med hinken och sekatören en kväll och svor mina fulaste svärord, kan inte så många fula egentligen, men när man använder dem alla tillsammans så kändes det ändå bra, så strök sig plötsligt något mot mina ben. Först trodde jag på allvar att det var en enorm jädrans snigel som strök sig mot mina vader. Men det var bara Hugo som kom för att titta vad jag höll på med.

Jag läste på FB om hur man gjorde en fälla för sniglarna genom att hälla öl i en mjältbrand och lägga i trädgården, när sniglarna krupit in skruvade man helt enkelt på locket och kastade tårtan i avfallet. Plättlätt! Min fundering är bara: sprider man inte sniglarna då?

Nu hamnade jag på ett sidospår, från stillhet och ro till mördarsniglar, inte bra!
En härlig känsla är när man simmar ut precis utanför vår brygga här nere vid badplatsen och plötsligt befinner sig mitt ute i Alsen. Då känner jag mig liten och stor och mitt i naturen på ett häftigt sätt och doppar jag då huvudet så svindlar det nästan för ögonen.
Sniglarna gillar när det är fuktigt, därför bör man egentligen inte vattna på kvällen utan på morgonen. Men det är så mysigt att smita ut på kvällen i stillheten och vattna så jag gör det ändå.

Nu blev det lite om sniglarna iallafall. Bjuder därför på snigelfria bilder!


I helgen som var fick jag örter av en kompis, de står nu och myser i vårt köksfönster.


I myggnätet som vi har för vår ytterdörr var det en dag två hål, ett stort och ett litet.
De hålen kom till när Hugo och Kiwi skulle jaga grannens katt men trasslade in sig i nätet. 
Katten skrattade nog först gott åt dem när de var helt intrasslade och tog sen till flykten när nätet gav efter och två hundformade hål bildades.

/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar