torsdag 8 september 2016

Promenera mera!

Vad gjorde jag innan jag skaffade hund? Ja inte promenerade jag lika mycket som nu. Hemma hos mamma och pappa har vi alltid promenerat mycket. När vi växte upp så lärde vi oss att det var ett sett att umgås på. Det är nog därför vi alltid promenerar så mycket när vi är där, med eller utan hundar. 

Tänk att forskning visar att det ger effekt att röra sig endast 30 minuter om dagen, det minskar risken att dö i förtid. Och de 30 minutrarna behöver inte ens vara sammanhängande. Det visar verkligen att all vardagsmotion är nyttig. Att ta trappen istället för hissen, hoppa av bussen en station tidigare, gå ut med hunden, gå och handla istället för att ta bilen. 

Förra året pratade jag en period mycket med mina elever om vardagsmotion. De blev väldigt inspirerade och tyckte det var häftigt hur nyttigt det kunde vara och att åka pulka kunde vara motion. Det är nyttigt att leka och röra på sig. Önskar att vi som vuxna kunde lära och bli lika inspirerade som mina elever blev. De glömmer förmodligen bort det lika fort igen men nästa gång någon pratar om vardagsmotion tänker de förhoppningsvis tillbaka och kommer ihåg att de hört det förut.


Idag blev det en långpromenad för oss. Vi kände att både vi och hundarna behövde en ordentlig promenad för att göra av med lite energi. Halvvägs fick vi stanna så hundarna fick dricka. En otroligt fin höstdag fick vi känna på idag. Så kom ihåg, 30 minuter per dag!


/ Lillasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar