måndag 13 mars 2017

Frukostfrallor

























Jag satte en deg med frukostfrallor i fredagskväll, jag gillar att baka så det var riktigt fredagsmys,
sen bakade jag ut dem och gräddade på lördagmorgon.
Så gott med färska hembakta frallor till frukost.
Lite bregott och ost, smarrigt!

Receptet kommer ur kokboken Annas mat som jag fick av min farmor för länge sen.
Även fast att allt finns att hitta på nätet nu så är det mysigt att bläddra i en kokbok,
bli inspirerad, titta på bilder.
Jag tycker om att lägga bokmärken i kokböcker och det känns tryggt att det är lite fläckar på
de sidorna som man tittar på ofta, då vet man att receptet är beprövat!

Vitt matbröd - grundrecept

25-50 g jäst
3/4 l ljummet vatten
knappt 1 msk salt
1-2 msk olja
2 liter vetemjöl

Jag bakade med torrjäst, det är smidigt för då slipper det bli så att man handlar hem jäst som sen ligger och skrumpnar i kylen.
Torrjästen blandar man i mjölet, sedan häller man på den ljumna vätskan.
I med resten av ingredienserna och knåda 5 minuter.
Degen till mina småfrallor fick kalljäsa i kylen i plastad bunke över natten, sedan knådade jag degen 5 minuter och bakade ut dem till små bullar på morgonen, lät jäsa ca 20 min på plåt som stod på ugnen medan den blev varm. Där hade frallorna det varmt och gott och jäste snabbt till fluffiga härliga frallor.
Sedan gräddade jag dem i 15-20 min på 250 grader.

Jag har provat samma recept men inte låtit det jäsa över natten, det blev mycket bättre när de fick god tid på sig!
En bra idé om man som mig inte har någon hushållsassistent kan vara att inte baka för stora mängder, jag gjorde bara hälften av receptet, på 1 liter mjöl alltså. Det är mycket lättare att knåda!

/ Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar