måndag 5 februari 2018

Gravidvecka 37

27 dagar kvar till BF, 90% av graviditeten har passerat och bebisen är ungefär 46 cm lång.

95% av alla bebisar föds i vecka 37-42. Men grejen med statistik är ju just den att man inte vet vem man själv är och det här med graviditeter och hur och när förlossningar startat verkar ju vara väldigt svårt att förutspå! 

Jag har läst om barnmorskor som menar att det är troligt att barn nummer två föds före BF om det första gjorde det. Men min barnmorska menade att det kan man aldrig veta. 

Vi tar det lungt i ett par veckor till tänker jag, drömde en natt till och med att min morfar som gick bort strax efter att Lilla J föddes sa till mig att ”Nu får du lugna dig!”. Det gäller att försöka njuta av allt det som är mysigt just nu för kanske är det sista gången man får vara med om det här.


Det är såklart häftigt att alltid ha bebis med sig och att alltid vara säker på att inget kan hända den. Sen kan den ju ramla ur sängen, vara hungrig, kräkas, frysa, ha kissat genom kläderna, sakna sin mamma, ha ont i magen, bli uppäten av monster. Det finns massor att oroa sig för, men just nu har den det bara bra!

Jag har läst ett par böcker om förlossning, ”Att möta förlossningssmärtan” av Gudrun Abascal som jag läste förra gången också och så har jag precis läst ut ”Föda utan rädsla” av Susanna Heli som jag tyckte var riktigt bra! Känner mig mer förlossningspeppad nu.

Imorgon ska jag träffa barnmorskan igen, jag tror att bebisen har vänt sig från att ha sin rygg åt vänster till höger. Man kan se att den hickar på andra sidan nu. Blir spännande att se om jag har rätt!

/Storasyster


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar