onsdag 9 maj 2018

Goda råd...

De goda råden haglar tätt när det gäller allt som har med barn att göra. En del saker hör man ju på en gång att de är helt uppåt väggarna! Som att  alltid vara konsekvent mot sina barn, alltså man ska ju överleva också! Eller att inte Samsons med bebis, alltså det är ju det mysigaste som finns! Men en del andra råd är inte lika lätt att skaka av sig och skapar gärna förvirring eller dåligt samvete.
Även från BVC tycker jag att jag fått välmenande men väldigt motstridiga råd. Allt passar inte alla, alla barn är olika och också alla föräldrar.

Här sitter en lattemorsa (är bara vanligt svart bryggkaffe) med stenkoll på läget (har noll koll, improviserar och hittar på efterhand!) och njuter av livets goda!
Råd i all välmening haglar det minsann av! Typen av råd som börjar med "När mina barn var små..." tycker jag det finns anledning att ta med en skopa salt! För det första så är det ju en förälder med egen erfarenhet som ger dem, BRA! Men för det andra, när var personens barn egentligen små? Råd och rön har ju ändrats sen 80-talet!
Råden som börjar med "Vi gjorde så från början att..." och så följs det av hur de fått barnen att sova hela nätter i egen säng, gå på pottan vid 3 månaders ålder eller något liknande. När man får dessa råd så har föräldern som ger dem alltid ett självgott leende på läpparna! De här råden kommer från kompisar som har barn som är något äldre eller jämngamla med ens egna barn. Ja det är ju fortfarande bra att få råd från någon med erfarenhet, men hallå där ditt blåbär, alla barn är olika! Precis som vi vuxna!
Att ta råd och att ge råd är svårt alltså! Jag gör troligtvis på samma sätt när jag försöker tipsa, står där med ett självgott leende på läpparna och pratar om god uppfostran samtidigt som min fantastiska 3-åring river en hel lekpark.
Idag ska vi till BVC jag och lillkotten. Hoppas vi får godkänt! "Har du tillräckligt med mat till honom?" Frågade gamgam i helgen, så frågar hon alltid, ett av hennes orosmoment är nog att de små bebisarna ska vara hungriga. Men alltså så som han växer och med de härliga valkar han har då är det ingen tvekan om att han ammar grädde!
Jag har faktiskt hittat lite goda råd på en sida på internet, man får ju vara lite på sin vakt för allt på internet är visst inte sant! Men på Babybaby tycker jag att jag har läst mycket som gav svar på mina frågor och fått råd som passar mig! Ta detta råd med en nypa Sally alltså, men ta det gärna!
/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar