måndag 7 maj 2018

Sommarstugan

I lördags var vi i sommarstugan! Att gräva i trädgårdslandet kan vara det bästa vår stora son vet! Att sova i vagnen när det grävs i trädgårdslandet kan vara det bästa vår lilla son vet! Lyckliga söner och lugn och ro är det bästa jag vet!

Det är min mormor och morfars sommarstuga, men nu är det bara mormor som finns kvar hos oss. Ändå kan jag riktigt se framför mig hur morfar sitter där och skalar potatis, gungar i sin fotölj och myser.
Det är så många fantastiska minnen som är knutna till sommarstugan. Hur jag och syskonen lekte i skogen vid bäcken, när vi sov över där på övervåningen, utedasset och att borsta tänderna utomhus. Det fanns inget rinnande vatten inne när vi var små så vatten fick man bära in med hink. Vi eldade i järnspisen, plockade bär och svamp. Det finns inte en granne man kan se och det är stora ytor att springa och leka på. Fantastiska trädgårdsland, växthus och gräsmattor. Äta solvarma tomater direkt från växthusen, dra en morot ur jorden och bara skölja i vattentunnan och sen stoppa i munnen. Vilka minnen!
Nu har vår gamgam bestämt sig för att det är sista sommaren hon har kvar sommarstugan. 3 år har hon haft den efter att morfar gick bort och hon känner att hon inte riktigt orkar med längre. Det ska vara ett sommarnöje och inte krav och måsten. Vilken tur att mina små killar också har fått ta del av sommarstugan och så konstigt det känns att vi inte kommer kunna åka dit mer efter i sommar. Bitterljuvt hur livet rullar vidare och förändras. Men för våra barn kommer det såklart att vara vid huset i Sänna, hos mormor och morfar som det skapas liknande minnen. Inte med utedass och utan rinnande vatten, men med badtunna, lekstuga och en stor härlig uteplats att leka på!
Borsta tänder utomhus, kissa på dass, gräva trädgårdsland, leka i bäck och springa på stora gräsytor, det får vi göra tillsammans på andra platser jag och grabbarna!

/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar