onsdag 4 juni 2014

Belöning - är det något man kan äta?

Att unna sig något gott! Att kosta på sig det lilla extra! Att sätta guldkant på tillvaron!

Är det inte konstigt att vi så ofta belönar oss genom att stoppa något gott i munnen?
Vi tycker att vi har varit duktiga med något, träning, jobb, diet, plugg och då vill vi belöna oss på något sätt. Denna belöning består väldigt ofta av något gott att äta.

Fredagsfika, lördagsgodis, grilla lite gott med bea-sås, en chipspåse, en läsk, en chokladbit!

Jag älskar fredagsfika och lördagsgodis.
Det är egentligen inte det gottiga i sig jag är frågande till utan att vi använder mat som belöning.
När mina hundar gör någonting bra, då belönar jag med godis.
Men att belöna mig själv för att jag tränat så bra i veckan med en kanelbulle extra på helgen känns på något sätt lite bakvänt.
Belöningen och arbetet vi gjort, t.ex. en bra jobbdag eller ett bra träningspass borde väll syfta åt samma håll.

Belöning efter en bra träningsvecka kan vara ett nytt träningsplagg.
Som belöning efter en tuff dag på jobbet kan man ta ett skönt fotbad.

För vad är det egentligen för vanor vi ger oss själva när vi hela tiden ska belöna oss själva med något gott och också oftast onyttigt?


















Den här dagen belönade vi oss med en lätt joggingrunda i skogen.
En belöning som vi tog oss an med stora leenden och som gjorde
oss glada och pigga på långsikt!

Jag ska fortsätta jobba med att belöning kan vara andra saker än sånt man kan äta.
Men missförstå mig inte, lördagsgodis är heligt!

/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar