onsdag 29 april 2015

Vår i luft och hår

Pollenprognosen är intressant att följa, jag brukar helt enkelt läsa av den genom att gå ut och ta ett djupt andetag.
För oss alla pollenallergiker så är våren verkligen något man tar emot med delade känslor. Sol och värme, ja tack! Kliiga ögon, svårt att andas och täppt näsa, nej tack!

I år har jag eftersom jag är gravid inte kunnat äta allergitabletter som vanligt. Har fått en annan sort utskriven men hittills har jag klarat mig utan.


Eftersom jag mest är hemma och har möjlighet att vila mycket och inte måste gå ut när pollenhalterna är som högst så har det än så länge gått ganska bra.
Om jag skulle gå ut i skogen och jogga eller sätta mig i gräset som är på väg upp nu så skulle det nog vara en annan femma.

Jag tycker det är skönt att ha solglasögon ute, känns som att pollenkornen får svårare att fastna i ögonens slemhinnor då.
Man kan också ta träna på morgon eller kväll istället för mitt på dagen när pollenhalterna är högre.
Skölja håret där mycket pollen fastnar innan man lägger sig.
Byta kläder när man varit utomhus.
Borsta hundarnas päls innan man går in efter promenader, de släpar in mycket pollen.
Min favorit träning på våren när pollenhalterna är höga är att jogga i regn!


Här är mitt nya vårhår!
Lyxade till det med en klippning i början av föräldraledigheten. 

/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar