måndag 25 december 2017

Gravid vecka 31

Var tog vecka 30 vägen? Den bara rusade förbi, beror säkert på julen och allt kul som kommer med den. Bara 9 veckor kvar nu. Känns inte alls som att det behöver springa på i den här takten, det är så mysigt nu när det börjar närma sig på riktigt. Roligt att hålla på med lite förberedelser inför bebis ankomst, vi är inte klara än! Skönt också att njuta av hur allt är nu! För snart kommer det en person till och vänder hela livet upp och ner på ett fantastiskt och omtumlande sätt.

Bebisen väger ungefär 1,7 kg, börjar bli en liten klump. Magen växer på och jag köper lite nya sköna kläder för att få plats i, ”vad skönt nu har jag lite att ta på mig”, tänker jag och glömmer bort att jag ju hela tiden växer ur saker också. Linnen som är normallånga känns nu som magtröjor och de där jeansen som passade så bra klämmer nu åt med ett stryptag mitt på magen. Lilla J kallar mig Barbamama och hon verkar ju vara en fantastiskt driftig och kompetent kvinna som är en riktig supermamma till alla sina barn så det är väll de egenskaperna han tänker på!


Fick lite sköna kläder i julklapp och en mysdress som jag önskat mig för att packa ner i förlossningsväskan. Har tagit fram en väska som jag börjat stoppa lite saker i, den berömda förlossningsväskan! Köpt på mig lite när jag hittat sånt jag vet att jag ändå kommer behöva. Tvättat bebiskläderna och vikt ner lite av det minsta i det som ska få vara förlossningsväskan. Läste ett tips om att ha två väskor, en med bebissaker och en till mig själv, låter smart och blir nog lättare att hitta. Dessutom gillar jag att packa så låter ju toppen! Till mig själv blir det mjukiskläder, necessär och lite amningslinnen och BH:ar, har kikat lite vad jag har och tvättat upp. Till bebis lite kläder, blöjor och gosig filt. Ska ta ordentligt tag i det där sen efter nyår.

Det här med järntabletterna alltså... man ska ju undvika en del mat och dryck minst två timmar efter att man tagit dem. Och så tycker jag att jag blir yr om jag äter dem på tom mage. Plus att jag får sån jäkla halsbränna och kräks om jag tar dem precis innan jag ska lägga mig. När ska man egentligen ta dem för att det ska bli bäst? Dilemma!

Och så lakrits, hur kan det vara så jädrans gott med lakrits? Och choklad förståss, gärna de två i kombination! Sen är ju havregrynsgröt en helt fantastisk ”maträtt”, den liksom landar så där perfekt i magen och gör att man är mätt en stund! Och mjölk, bananer, äpplen, clementiner, julmust, lagrade ostar! Det är mycket som är gott och en del som känns helt oätbart, rödbetssallad, mimosasallad, såna kladdiga röror, huva!

Kanske är det här sista ändå bästa tiden av graviditeten. Förutom att man blir stor som både Mama Mu och Barbamama, det pirrar i vaderna, man flåsar som ett djur av att ta på dojorna och man sover kasst. Det är liksom ändå något mysigt med att gå och vänta, det känns lungt i kroppen och man börjar på riktigt (så mycket som det nu går) förstå att det kommer bli en bebis av kulan!

/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar